Manniel » Specials » Brandstof

De toekomst van brandstof: gas, elektrisch, bio of anders?

Benzine en diesel zijn nog altijd brandstof nummer één als het gaat om gewone auto's. Maar er is een verandering gaande. Elektrisch rijden komt steeds meer. En qua gas kunnen we nu ook kiezen voor CNG naast het vertrouwde LPG. En dan wordt er ook nog van alles bereikt op het vlak van de biobrandstoffen. En wie weet wat er nog meer aan zit te komen? De bewegingsvrijheid die een auto biedt is voor velen een enorm pluspunt. Je stapt in en rijdt zo naar de bestemming die je maar wilt. En vooral wanneer je binnen Nederland blijft is bijna ieder eindpunt in een aantal uren te bereiken. Vooropgesteld dat je genoeg brandstof bij je hebt natuurlijk.

Zonder brandstof kom je natuurlijk niet erg ver. Maar even de tank vol benzine gooien is tegenwoordig niet zo vanzelfsprekend meer. Met alle nieuwe ontwikkelingen zijn er steeds meer type brandstoffen waar onze wagens op kunnen rijden. En het lijkt erop dat er alleen maar meer mogelijkheden bij gaan komen in de toekomst.

Hebben we nieuwe brandstoffen nodig?

De reden om met nieuwe types brandstof te komen zijn divers. In de eerste plaats is voorraad olie op de wereld beperkt. De enige garantie die we hebben is dat de olie op een gegeven moment op zal raken. En aangezien benzine, diesel van aardolie gemaakt wordt, zullen deze brandstoffen vroeg of laat niet meer beschikbaar zijn. Overigens geldt dat ook voor LPG, aangezien dat een bijproduct is van de productie van aardgas en aardolie.

Een andere reden om met nieuwe alternatieven te komen, is puur commercieel. Een goede nieuwe brandstof of energiebron is natuurlijk goud waard. In de praktijk komt daar natuurlijk heel wat bij kijken, maar het is duidelijk dat een degelijk nieuw concept de wereld zou kunnen veroveren.

Het milieu is een laatste goede reden, op zoek te gaan naar alternatieve energiebronnen voor onze auto's. Het verbranden van fossiele brandstoffen in iedere auto is niet erg vriendelijk voor het milieu. Er komen allerlei stoffen bij vrij, die zo de lucht in worden gelaten. Schonere alternatieven zijn dus zeer gewenst. Zelfs als ze duur zijn, want door met accijns te variëren, kan een dure energiebron worden gestimuleerd.

Aardgas biedt een aantal voordelen

Een grote uitdaging bij nieuwe technieken is het daadwerkelijk in de praktijk gebruikt te krijgen. Een goed voorbeeld is aardgas, één van de relatief nieuwe energiebronnen die aan populariteit wint. Voordelen zijn, dat de techniek voor het rijden op aardgas niet erg verschilt van benzine. Dat maakt het toepassen ervan een stuk gemakkelijker.

Daarbij heeft aardgas ook grote voordelen als het gaat om de distributie. In de meeste landen en gebieden is al een volledige infrastructuur aanwezig om aardgas te verspreiden. Daar kan dus eenvoudig gebruikt van gemaakt worden, zonder enorme investeringen of totaal nieuwe distributievormen.

Elektrisch rijden is de toekomst?

In de 21e eeuw is ook het elektrisch rijden opgekomen. De principes zijn al veel ouder, maar de techniek was nu ook zover dat het in de praktijk bruikbaar is. Elektrisch rijden biedt vele voordelen, maar toch ook een aantal grote nadelen. De actieradius is vaak minder, en je hebt veel accu's nodig om de energie in op te slaan. Daarbij is de levensduur van die accu's nog een hekel punt.

Toch lijkt het erop dat elektrische motoren wel degelijk potentie hebben. De wetenschap en fabrikanten zijn hard aan het werk de nadelen verder te verkleinen. Met deze techniek is het plafond nog lang niet bereikt, dus zal elektrisch rijden waarschijnlijk alleen maar populairder worden. Ook bij elektrisch rijden heb je het voordeel dat stroom en elektriciteit al een belangrijke rol speelt in de moderne samenleving.

En de toekomst?

Hoe de toekomst er uit ziet, valt niet te voorspellen. Met de juiste uitvinding kan er van alles veranderen. Tegelijkertijd zijn de auto industrie en de bestaande infrastructuur geen zaken die zomaar te veranderen zijn. Het zal dus een proces zijn, dat vele jaren duurt. Dat zien we nu ook al met nieuwe initiatieven als elektrisch, aardgas en waterstof. Maar ook de mogelijkheden met biobrandstoffen, zoals biodiesel, bio-ethanol en biogas zien er veelbelovend uit. Het lijkt er dus gelukkig niet op, dat we over tien of twintig jaar onze auto's definitief langs de weg kunnen laten staan.

Auto op gas: Kosten, verschillen en nadelen van lpg rijden

Brandstofkeuze blijft een veel besproken onderwerp. Je hebt de keuze uit benzine, diesel en LPG (autogas). Voor LPG om uit te kunnen, moet je de nodige kilometers rijden. Daarnaast zijn er verschillen…
Benzine of diesel: rijstijl, kosten en andere verschillen

Benzine of diesel: rijstijl, kosten en andere verschillen

Als je een auto gaat kopen is het soort brandstof waar je op wil rijden de eerste belangrijke beslissing die je moet nemen. Vooral benzine en diesel zijn populair. Maar er zijn de nodige verschillen t…
Rijden op aardgas: Is het beter, goedkoper en schoner?

Rijden op aardgas: Is het beter, goedkoper en schoner?

We zien steeds meer voertuigen op aardgas. Zo rijden er al veel bussen in Nederland op de brandstof. En in andere landen wordt ook steeds vaker op CNG gereden. Goede voorbeelden zijn China, Brazilië,…

Rijden op LPG: wanneer is autogas goedkoper in 2017?

Autorijden kost je jaarlijks veel geld. En met de steeds fluctuerende, maar meestal stijgende brandstofprijzen, is een vaak gestelde vraag met welke brandstof je het goedkoopst uit bent. Helaas lopen…
Gepubliceerd door Manniel op 20-04-2015, laatst gewijzigd op 21-05-2015. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_fuel